Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Monday, November 16

Berfikir di Luar Kotak




Sedih, sakit hati, cemburu, geram dan kecewa?

Apakata atasinya dengan memikirkan perkara yang lebih besar. Terkadang kita terperangkap dalam diri sendiri. Untuk itu, jangan takut untuk meluaskan sempadan pemikiran. Fikirkan perkara lebih besar dan terkehadapan.


Fikirkan senario yang berlaku di seluruh dunia... bencana alam, peperangan, kebuluran, penindasan dan pelbagai lagi. Dengarkan rintihan mereka... kesedihan..ketakutan... dan kesengsaraan yang tiada putusnya. Letakkan diri dalam situasi mereka dan fikirkan apa yang mampu dilakukan untuk melepaskan mereka dari kitaran sengsara.


Sesekali, cuba bayangkan diri saudara seorang Perdana Menteri yang baru dilantik selepas perang meletus, apa perancangan saudara untuk menangani konflik dalaman dan luaran yang berlaku?


Bayangkan diri saudara di tempat Presiden Barack Obama, Presiden Ahmadinejad, Napolean Bonaparte, Hitler, Malcom-X, Ghandi atau mana-mana pemimpin dunia yang saudara kagumi.


Percayalah... jika mereka terlalu memikirkan tentang diri mereka sendiri, disinggung sepatah merajuknya bertahun, ditegur sedikit sudah melenting berbatu-batu, di'provok' secuit sudah melatah tiada henti, dimaki hamun sekati sudah nekad membunuh diri... saya percaya... mereka tidak akan ke mana-mana.


Apapun, tiada salahnya saudara bersedih dan bermuram durja barang seketika. Kesedihan dalam sela waktu tertentu berupaya untuk menjadikan minda lebih fokus. Fungsinya ibarat makanan pahit yang mengimbangi rasa manis, tawar dan masin dalam gizi pemakanan. Manusia yang sejahtera bukanlah manusia yang tidak pernah berasa sedih dan tertekan. Sebaliknya, mereka merasai semua itu tetapi cepat sembuh kerana mampu mengendalikannya dengan baik.


Fikirkan perkara lebih besar.... dan akhirnya, barangkali nanti saudara akan mendapati... permasalahan yang saudara alami itu ibarat seekor kelkatu di tengah-tengah rimba belantara yang luas terbentang. Dan... dengan itu, sauadara lebih mudah berlapang dada dan merasakan permasalahan saudara itu lebih mudah untuk diselesaikan... kerana minda saudara telah diasuh untuk fokus kehadapan dan menyelesaikan permaslahan yang jauh lebih besar.



No comments: