Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, October 10

Animisme, Santau & Saka



Dalam sedar, amalan animisme kembali bertapak dalam masyarakat moden. Hari ini, sebilangan kita lebih takutkan hantu berbanding tuhan. Lebih malang, sebilangannya pula bergantung kepada jin dan syaitan untuk mencapai cita-cita politik, memuaskan hawa nafsu, menjadi kaya, menjatuhkan orang lain, kekal cantik dan sihat, kebal, masyhur dan disegani. Yang pasti, tiada siapa dapat menongkat langit apatahlagi untuk mencabar takdir dan kekuasaan-Nya.

Santau


Berhati-hati dalam pengambilan makanan. Selain ancaman kolesterol jahat, bahan kimia beracun dan lemak haiwan yang tidak halal, makanan juga mungkin mengandungi santau yang memudaratkan. Seorang pengamal perubatan mencadangkan agar kita memperbanyakkan membaca dan menghayati taawuz, surah muawidzatain, ayatul kursi dan surah al-mukminun ayat 17 dan 18 sebagai sebahagian ikhtiar untuk menghindarinya.


Saka


Sebilangan kita juga bukan hanya mewariskan harta pusaka malah juga saka. Buanglah segera sebelum ianya memudaratkan diri dan orang lain. Sebaiknya kita mencontohi Nabi Ibrahim yang meninggalkan nama, contoh tauladan dan doa yang baik untuk zuriat keturunannya.


Pendinding Diri


Sudah lumrah kehidupan, semakin tinggi pencapaian, semakin ramai yang dengki dan iri hati dan semakin banyak ujian yang merintangi. Dindingkan diri dari kejahatan jin dan manusia dengan ilmu yang tinggi dan ketaqwaan yang tidak berbelah bagi. Usah terleka kerana setiap saat kita sentiasa diuji dan diperhati.


Nota: Bagaimana memastikan cerita hantu nusantara di media massa tidak melahirkan bangsa yang penakut?



No comments: