Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, September 27

Salam Aidilfitri II

Zaman berubah. Dekad-dekad yang lalu, kad ucapan menjadi medium utama untuk menghubung silaturahim. Hingga kini, keseronokan menjual kad-kad raya dengan harga sepuluh sen sekeping kepada rakan-rakan sekelas ketika di sekolah rendah masih terasa. Kad-kad dengan gambar kartun kucing hitam yang gebu dan comel di dalam bakul menjadi rebutan untuk diutuskan kepada teman-teman, guru-guru dan ahli keluarga. Ketika di sekolah menengah, seronok pula mengumpul kad-kad raya dari teman-teman lalu ditampal di dinding sebagai hiasan menjelang lebaran.


Kini, situasinya berbeza. Tahun demi tahun, bilangan kad raya semakin menyusut kerana pengguna memilih untuk menggunakan medium elektronik untuk mengeratkan silaturrahim. Selain pantas dan menjimatkan, ianya juga mudah dan ringkas. Biarpun 'feel'nya berbeza, tujuannya tetap sama. Selagi bernama manusia, kreativiti dan ketulusannya tetap menyerlah :)


Berikut antara ucapan menarik yang sempat didokumentasikan sempena syawal ini:


I pray that happiness be at your door. May it knock early, stay late, & gift of Allah's peace, love, joy & good health behind. Happy Eid!


~Cik Shahida, UIAM~


Sebening air wudhu', sesuci al-Quran. Andai tanganku tak sempat berjabat, bukalah pintu maaf untukku. Selamat menyambut Aidilfitri.


~Cik Zanariah dan keluarga, UDI~


Salam, buat temanku yang dikasihi, sempena kedatangan syawal yang menjelang tiba ini, insan ini dengan serendah-rendah hatinya ingin memohon kemaafan di atas segala tanggungjawab ukhuwah yang teabai, janji-janji yang tak tertunai, dan segala kekhilafan diri yang sangat lemah sebagai seorang insan. Selamat Hari raya Aidilfitri. Maaf zahir dan batin.


~Cik Nursyakirin, JKM~


Tangan kuhulur tak kesampaian, senyum kuukir tak kelihatan, sms kukirim tanda ingatan, di aidilfitri kita bermaafan. Selamat hari raya. Maaf zahir dan batin.


~Cikgu Aisyah, Shah Alam~


Sempena syawal ini, saya ingin mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri. Semoga sihat di sisi keluarga. Salam 1Malaysia.


~Saudara Nasrul, UKM~


Salam Aidilfitri, maaf zahir dan batin. Moga syawal diraikan dengan syukur dan mendapat keredhaannya. Mohon dimaafkan salah silap. Didoakan berbahagia di Hari Raya.


~Cik Elly, UKM~


GEMBIRA jika DIINGATI, BAHAGIA jika DIHARGAI, UNTUNG jika DISAYANGI, BERTUAH jika DICINTAI, KECEWA jika DILUKAI, SEDIH jika DILUPAI, INDAH jika Ramadan dan Syawal dihayati & dihayati. Selamat menyambut Aidilfitri. Bagaia dan ceria jika silaturahim berkekalan.


~En. Mohd Zahir, Pn. Wan Shila & Keluarga, UPM~


Andai kata merungkai dusta, andai langkah membekas lara, andai suara menikam rasa, andai tingkah menoreh luka, andai nasihat dibiar melata, andai pandang menggerak sangka, andai dosa melingkar jiwa, apa yang dapat kukatakan sekadar keampunan dipinta, kerana aku insan biasa.. Hanya sms pengganti kad raya. SELAMAT HARI RAYA, Maaf zahir & Batin.


~Cik Fareza & Cik Fatihah, UKM~


Kambing ranggi naik LRT,


Katak pisang tercekik tulang,


Walau sms saja yang diberi,


Itu tandanya ingatan tak hilang.


~Cik Y, Pasir Gudang~



? ??? ???? ????????.?? ??? ???? ??? ???


~Cik Nadiah Busyra, JKM~


Selamat Hari Raya, Maaf zahir dan batin. Ampun maaf tulus dipinta, moga persaudaraan terus terjalin.


~Pn Adlina & keluarga, UIAM~


Tiada ucapan seindah zikir. Tiada bulan seindah ramadan. Izinkan kedua tangan bertangkup memohon maaf atas lisan yang tak dijaga, janji yang tak ditepati, hati yang buruk sangka dan semua sikap yang menyakitkan hati. Maaf zahir dan batin dari saya... SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI


~???~



Nota:

1. Terima kasih atas doa dan ingatan. Moga dirahmati.

2. Mohon perkenalkan diri apabila menghubungi saya di talian. Telefon bimbit lama saya telah rosak. Berikutan itu, senarai nombor telefon lama tidak dapat dikenalpasti.

No comments: