Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, July 11

Xinjiang



PENDUDUK Islam berbasikal melintasi askar China yang lengkap dengan peralatan antirusuhan dan berperisai di pintu masuk Masjid Dong Kuruk Bridge, dalam pusat bandar raya Urumqi di Daerah Xinjiang China, pagi ini. Rusuhan puak etnik yang berlaku kelmarin telah mengorbankan lebih kurang 150 orang. Pintu pagar masjid diarah tutup dan arahan untuk tidak mengerjakan solat Jumaat telah dibuat. Rakyat asing juga tidak dibenarkan datang melawat bandar raya dalam wilayah Xinjiang yang bergolak ini.



* Rusuhan etnik mengingatkan kepada kisah ngeri pertempuran antara etnik yang pernah berlaku di Batu Pahat dan Muar sebelum merdeka. Kisahnya seolah lebih mengerikan dari tragedi 13 Mei 1969. Versi dokumentasi yang ada dikatakan tidak mengungkap kisah sebenar yang berlaku. Bagaimanapun, itu mungkin lebih baik agar kelukaan yang ada tidak terlalu parah. Perbalahan antara kaum tidak menguntungkan sesiapa melainkan individu lain yang berkepentingan.

No comments: