Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, June 7

Hello PhD !




Minggu lepas, seorang teman lama yang baru ditukarkan ke kementerian baru di Putrajaya menghubungi saya dalam telor utara yang pekat.


“ Kak nak habaq ni… kak baru lepas viva. Tengah dok baca tesis Jamiah ni.. tu yang teringat”.


Alhamdulillah. Tahniah! Seronok rasanya bila melihat seorang demi seorang teman memperoleh ijazah doktor falsafah dari dalam dan luar negara.


Saya masih ingat kata-kata teman saya yang berusia dalam lingkungan 40an dan memiliki enam orang cahaya mata ini, kira-kira 3 tahun yang lepas:


“Kak ni belajar tak pandai. Naik sikit demi sikit. Tapi Alhamdulillah, Allah izinkan kak sampai tahap ni”.


Ya, itulah keistimewaan teman saya yang suka merendah diri dan tidak pernah mengenal putus asa ini. Aset utamanya adalah EQ yang tinggi. Perkataan ‘malu’ dalam menuntut ilmu dan mengembangkan kerjaya hampir tiada di dalam kamus hidupnya. Dengan IQ yang sederhana dan ketahanan diri yang tinggi (resistance), akhirnya kejayaan demi kejayaan diperolehinya melangkau teman-teman yang dirasakan lebih pintar berbanding dirinya.


Pesan saya kepada diri sendiri dan teman-teman yang sedang bergelumang dengan kuliah dan tesis, moga cepat-cepatlah bergraduat sebelum kita dijemput untuk 'pulang'. Sehelai ijazah Master dan PhD bukanlah menandakan ilmu kita sudah terlalu tinggi berbanding orang lain kerana ramai orang yang memiliki ilmu yang lebih tinggi dalam bidang-bidang tertentu tetapi tidak didokumentasikan dalam bentuk master dan PhD. Walau apapun, dalam situasi masyarakat yang materialistik dan mementingkan sijil ini, ianya penting sebagai satu bentuk jihad untuk kita mendapatkan lesen bagi menyumbangkan kepakaran secara optimum serta menjadi agen pembangunan negara bangsa… kerana sebaik-baik manusia adalah yang paling banyak memberi manfaat kepada manusia lainnya :).

No comments: