Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, May 3

Islam, Iman & Ihsan



ISLAM


Dari Umar R.A, katanya: Pada suatu hari sedang kami duduk di sisi Rasulullah SAW tiba-tiba datanglah kepada kami seorang lelaki yang bersangatan putih pakaiannya, bersangatan hitam rambutnya, tidak kelihatan atasnya tanda-tanda orang yang sedang dalam perjalanan, dan tidak seorang pun dari kami yang mengenalnya sehingga ia duduk berdekatan dengan nabi SAW lalu ia menyandarkan kedua lututnya kepada kedua lutut nabi dan meletakkan kedua telapak tangannya ke atas kedua paha nabi, kemudian ia berkata: Hai Muhammad! Khabarkanlah kepadaku darihal Islam?

Maka Rasulullah menjawab: Islam itu ialah engkau mengakui bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya Muhammad itu pesuruh Allah, dan engkau mendidrikan sembahyang, dan engkau keluarkan zakat dan engkau puasa bulan ramadhan dan engkau mengerjakan haji di Baitullah jika engkau sanggup pergi kepadanya.

Ia berkata: Benarlah engkau!

Maka kami pun tercenggang kerana ia yang bertanya dan ia pula yang membenarkan.


IMAN


Katanya lagi: Maka Khabarkanlah kepadaku darihal iman?

Rasulullah menjawab : Iman itu ialah bahawa engkau beriman kepada Allah dan malaikat-Nya dan segala kitab-Nya dan para rasul-Nya dan hari kemudian dan engkau beriman takdir baik-Nya dan jahat-Nya.

Ia berkata: Benarlah engkau!


IHSAN


Kemudian ia berkata lagi: Sekarang khabarkanlah kepadaku darihal ihsan. Rasulullah menjawab: Ihsan itu ialah engkau menyembah-nya seolah-olahnya engkau melihat-Nya tetapi jika engkau tidak melihat-Nya maka Ia sesungguhnya melihat engkau.


TANDA-TANDA KIAMAT


Akhirnya ia berkata,meneruskan pertanyaaanya lagi: Maka Khabarkanlah kepadaku darihal kiamat.

Rasulullah menjawab: Tidaklah yang ditanya daripadanya lebih tahu daripada orang yang ditanya.

Kalau begitu, khabarkanlah kepadaku tanda-tandanya sahaja.

Rasulullah menjawab: Tanda-tandanya ialah bila hamba telah melahirkan tuannya dan engkau lihat orang-orang yang tidak berkasut, tidak berpakaian, miskin, pengembala kambing (berbangga-bangga) menegak dan meninggi-ninggikan binaan.


Kemudian iapun pergi, lalu aku terdiam beberapa lama. Setelah itu, Rasulullah berkata: Hai Umar! Adakah engkau mengetahui siapakah orang yang bertanya itu? Berkata aku: Allah dan rasul-Nya lebih tahu. Rasulullah berkata: Sesungguhnya itulah Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajarkan agama kamu.


~Hadis riwayat Muslim~


* Terjemahan hadis kedua dalam Matan Arbain Nawawiah (Hadis Empat Puluh Imam Nawawi)


No comments: