Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, April 23

Kesan Barnum



Apa bintang anda? Leo, capricon, sagitarius atau taurus? Anda lahir awal bulan atau hujung bulan? Tahun berapa anda dilahirkan... hari apa, jam berapa... pagi nirmala, siang yang 'buta', remang-remang senja atau malam gulita dengan iringan dentuman guruh dan kilat yang sambar-menyambar... dan bulan berapa? Bagaimana bentuk tubuh anda... kurus melidi, gemuk atau sedang-sedang? Bagaimana bentuk mata anda... bulat seperti guli, kuyu seperti daun layu atau sepet ayu bak Puteri Hang Li Po, hidung anda... mancung bak seludang atau comel bak jambu air, rambut anda... lurus seperti bihun atau ikal ranggi seperti me maggi perisa kari berapi, bentuk muka anda.. bulat bak bulan mengambang penuh, bersegi-segi, bujur telur, bujur sireh atau lonjong, bibir anda... kecil comel seperti kuntum bunga ros, nipis bak kulit bawang atau tebal bak buku teks sekolah rendah dan menengah? Bagaimana bentuk garisan pada tapak tangan anda... lurus atau bersimpang siur?

Anda selalu membaca ramalan bintang anda dan mengenal diri berasaskan bintang? Anda cuba mengenal keperibadian anda berasaskan fakta-fakta kejadian diri yang tidak boleh diubah? Anda gembira apabila anda diramalkan memiliki keperibadian yang baik atau bernasib baik dalam perhubungan, perniagaan dan kehidupan seharian? Sebaliknya, anda sedih kerana diramalkan bernasib malang dan memiliki keperibadian yang menjengkelkan?

Jika ya, anda sebenarnya sedang mengalami 'Barnum Effect'. Istilah ini digunakan dalam pengukuran psikologi terhadap individu yang mempercayai ramalan ataupun deskripsi tersebut adalah benar.

Persoalannya, patutkah kita mempercayai ramalan tersebut dalam menilai diri dan orang lain? Adakah ianya tidak bersalahan dengan akidah dan wajarkah ramalan-ramalan seperti ini dipaparkan setiap hari di dada akhbar dan majalah? Adakah benar keperibadian dan nasib seseorang ditentukan oleh data kelahiran dan ciri-ciri fizikalnya berbanding faktor pendidikan dan persekitarannya? Adakah ahli astrologi, ahli psikologi, pakar motivasi, ahli pembangunan manusia, ahli agama, ahli akademik, ahli politik, ahli sains, ahli perubatan, pakar fengshui, ahli nujum dan 'ahli-ahli' yang lain lebih berkuasa dari tuhan dalam menentukan nasib dan tuah manusia? Saya tinggalkan persoalan ini untuk saudara/i yang bijaksana "main fikir-fikir' sebagaimana tema laman ini :)


1 comment:

Anonymous said...

kebetulan yg kabur:-)