Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, April 7

Demam & Ibu



"Jangan serah anak pada orang lain walau sibuk macam mana pun, bila jadi macam sekarang, menyesal tak berguna".


Begitu luahan hati seorang teman. Demam yang disangka biasa rupanya membawa virus denggi pada si kecil yang baru berusia 4 tahun. Suaminya pula ikut demam kerana keletihan berulang-alik dari Sarawak ke Semenanjung untuk turut sama menjaga si kecil. Mengingatkan itu, seorang lagi teman segera bergegas ke klinik apabila dua buah hatinya diserang demam panas. Sekadar bergurau, seorang teman yang lain bertanya:


"Izzah (bukan nama sebenar) kenapa tak demam sekali?"


"Eh! Saya kuat!". Sahutnya jua dalam nada gurauan.

Itulah kekuatan emosi seorang perempuan terutamnya yang bergelar ibu berbanding kaum adam. Sifat penyayang yang melimpah menjadikan hatinya cekal dan tabah meskipun dalam masa yang sama mindanya penuh dengan pelbagai agenda dan tangannya tak pernah menang tangan untuk bekerja (multi-tasking). Moga Allah memberkatinya jua semua ibu-ibu yang lebih mementingkan keluarga berbanding dirinya sendiri. Justeru, tiada hairanlah kita sentiasa diminta mendahulukan kebajikan dirinya tiga kali ganda berbanding bapa kerana ibu sering terlupa menjaga kebajikan dirinya sendiri dek kerana sibuk menjaga kebajikan orang lain.




No comments: