Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, March 19

Membangkitkan 'Mood'



Terkadang 'mood' untuk membuat tugasan hilang serta-merta. Bagaimana untuk mendapatkannya semula agar kita sentiasa ceria dan bersemangat untuk menyempurnakannya? Berikut antara idea yang boleh anda cuba:


1. Cari punca 'mood' hilang dan selesaikan

2. Bermunajat, baca doa khas untuk menghilangkan sifat malas, mohon dipermudahkan urusan dan diberi kekuatan

3. Berwuduk dengan sempurna

4. Tunaikan solat dua rakaat dengan penuh ketenangan

5. Jika terlalu penat, berehat atau tidur sebentar

6. Jika ada konflik, segera selesaikan atau jika tidak dapat diselesaikan, yakin yang ianya dapat diselesaikan akhirnya

7. Sentiasa bertawakal dan redha

8. Hubungi individu yang ceria dan suka memberi dorongan. Jika sesuai, lakukan tugasan bersama-sama mereka. Cari kesempatan untuk menceriakan individu lain sekurang-kurangnya seorang.

9. Dapatkan motivasi dari ahli keluarga atau rakan-rakan yang memahami. Dapat sokongan dari yang insan tersayang (jika ada).

10. Tinggalkan sebentar tugasan tersebut, lakukan aktiviti yang menarik seperti senaman ringan dan bersiar-siar antara 10 minit hingga 1/2 jam sebelum menyambungnya semula.

11. Tonton rancangan yang ceria dan bersemangat. Elakkan menonton rancangan atau membaca novel yang melankolik atau berakhir dengan 'sad ending' kerana anda mungkin akan terbawa-bawa dengan 'mood' sedih tersebut untuk beberapa lama (terutamanya bagi yang berjiwa halus).

12. Pasang lagu/muzik yang ceria dan bersemangat

13. Wangikan ruangan kerja. Jika perlu, bersihkan dan susun-atur semula ruangan kerja. Wujudkan suasana ceria da selesa.

15. Beri dorongan pada diri sendiri. Bercakap dengan diri sendiri. Gunakan kuasa minda.

16. Ambil makanan yang boleh menceriakan dan meningkatkan kecerdasan otak. Elakkan daripada terlampau kenyang, mengambil karbohidrat secara berlebihan, minuman berkarbonat, makanan ringan dan makanan segera.

17. Pakai pakaian yang bersih, selesa dan ceria serta.... senyum semanis rasa :)


No comments: