Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, March 24

Makna?



"Kehidupan yang bermakna"


Ayat di atas adalah salah satu jawapan stereotype terhadap persoalan - "apa yang anda mahukan dalam hidup?".
o
Apakah sebenarnya kehidupan yang bermakna itu? Adakah kehidupan yang dilalui hari ini penuh makna? Bagaimana memberi makna dalam kehidupan? Bagaimana mengukurnya? Apa natijahnya?


Seorang teman, Cikgu Hana (bukan nama sebenar) memberitahu saya Asar tadi:


"Kehidupan saya sederhana tapi penuh bermakna. Jangan sekali-kali kata tak cukup. Bersyukur dengan apa yang kita miliki, dengan apa yang Allah berikan. Jangan sekali-kali berkeluh-kesah. Tanggungjawab memang banyak, jadual memang sentiasa penuh dengan pelbagai agenda, namun yang penting kita ada kehidupan yang bermakna".


Kehidupan yang bermakna adalah kehidupan yang terpandu dengan ilmu yang benar serta penuh dengan kebaikan. Ilmu menurut perspektif Syed Naquib al-Attas adalah "the arrival of the meaning to the soul" (saya terjemahkan sebagai kehadiran makna dalam jiwa seseorang). Justeru, seseorang itu hanya dikatakan berilmu apabila jiwanya penuh dengan makna. Lebih banyak makna yang berhimpun di dalam jiwanya, lebih mudah manusia memahami tujuan hidupnya, memahami apa yang terbaik untuk dirinya, mengetahui natijah atas apa jua yang dilakukannya, menghargai segala yang dimilikinya, menjadi insan yang berguna, memanfaatkan sumber dan kekuatannya, membangunkan diri, keluarga dan masyarakatnya, berhikmah dalam setiap tindakannya jua sentiasa tenang, redha dan berbahagia dalam menjalani kehidupannya.
O
Hanya orang yang berilmu dan memanfaatkan ilmunya berupaya menjalani kehidupan yang bermakna. Dengan ilmu, manusia berupaya memahami pelbagai makna dan menterjemahkannya. Dengan memahami makna, manusia menjadi bijaksana dalam mendepani kehidupannya. Dengan kebijaksanaan, manusia menjana kebaikan sebanyak-banyaknya sebagai kenang-kenangan untuk generasi yang bakal ditinggalkan, jua bekalan kembara nan jauh sesudah ajal 'bertandang' - tidak lama lagi.

No comments: