Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Monday, March 9

Hikmah




"Sesungguhnya hati-hati itu akan merasa jemu sebagaimana tubuh badan merasa jemu (keletihan), maka isikanlah hati-hati tersebut dengan kata-kata hikmah yang indah"

~Saidina Ali Karamullahu Wajhah~


"Hikmah tidak akan tinggal di dalam perut yang sarat dipenuhi dengan makanan"

~Zun Nun Al-Misry~




"Tidak ada yang lebih aku takuti akan menimpa kalian semua, melainkan orang munafik yang alim (berilmu). Dia bercakap dengan kata-kata hikmah sedangkan dia melakukan pembohongan atau berkata perkara mungkar dan keji".

~Saidina Umar Al Khatab R. A. ~


"Wahai anakku, hendaklah engkau duduk bergaul dengan para ulama (orang yang berilmu) dan dengarlah percakapan orang yang bijaksana, kerana bahawasanya Allah menghidupkan hati yang mati dengan cahaya hikmah, sebagaimana Dia menyuburkan tanah yang gersang dengan hujan lebat".

~Lukmanul Hakim~


Sumber: Muhammad Khair Ramadhan Yusuf, (2002). Lelaki misteri dalam al-Quran: Kisah Luqmanul Hakim dan kebijaksanaannya, terjemahan Ibnu Ghazali, Malaysia: Jasmin Enterprise.

No comments: