Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, February 15

Dilema Cendawan

Khabar angin bertiup kencang. Skandal Cik Cendawan dan Limau hangat diperkatakan. Benarlah pesan yang mulia, dugaan terbesar di akhir zaman ini adalah spesies berlainan jantina.


"Cen... apakah ini benar belaka?". Ceri bertanya untuk mendapatkan kepastian. Unsur-unsur yang terbang bersama angin tak semuanya 'bersih, cepat dan betul'.

Cendawan tertunduk malu. Berita yang cuba disembunyikan berjaya juga dihidu oleh Ceri.

"Ceri... tak salahkan bercinta dengan suami tumbuhan lain. Lagipun, Limau memang mampu".

"Cen... siapa tak kenal Limau. Tak lama lagi dia bakal jadi orang nombor satu zon tengah pulau kita. Kacak, kaya, bijak dan berkarisma.. Bercinta dengan buah seperti Limau tinggi risikonya Cen. Bila-bila masa saja kau akan dicampakkan".

"Tak semudah itu Ceri. Ayahku peguam ternama. Seinci langkahnya tersasar, seribu hujah bakal kau dengari.. sampai kau penat!". Cendawan tertawa menampakkan lesung pipit di pipi kirinya.

"Tak takut kena bom?". Giliran Ceri mengusik. Ceri terbayangkan wajah menyinga isteri Limau dan anak-anaknya. Jika berita ini sampai, pasti amuknya mengalahkan dinasour.

"Bom dah ketinggalan zaman Ceri. Sekarang mudah saja, guna senjata biologi... beri teknologi berfrekuensi tinggi... jauhkan dari agama... cemarkan makanan dengan JE.. beri dadah.. khayalkan dengan hiburan sampah... lagakan sesama sendiri... dan mereka akan pupus perlahan-lahan. Zalim bukan... tapi itulah teknik penghapusan etnik yang paling mudah dan praktikal".

" Bahaya tu Cen. Itu dah setara zionis. Apapun... fikirlah sampai ranum. Ini masa depan Cen dan Limau juga. Laksanakan istiharah dan mesyuawarah betul-betul. Kaji pro dan kontra. Mohon petunjuk dari Allah. Jika dia yang terbaik untuk dunia dan akhirat Cen, Ceri doakan semuanya lancar. Jika tidak, larilah darinya sebelum nama baik Cen terjejas teruk".

Cendawan terdiam tak terkata. Hatinya masih berbelah bagi. Ditelan mati anak, diluah mati bapak.
k
"Cen, kalau Cen ada aset bernilai sejuta dinar untuk diniagakan, Cen akan serahkan pada siapa? Buah miskin yang soleh dan pintar atau buah kaya yang juga soleh dan pintar?"

"Em... buah kaya. Dia pasti lebih berpengalaman dan dapat menguruskannya dengan baik".

"Kalau Ceri, Ceri pilih buah miskin. Buah kaya sudah memiliki terlalu banyak aset. Mungkin dia boleh mengurus aset sedia ada tetapi tidak aset yang Ceri bakal amanahkan. Lagi pula, berilah peluang buah miskin agar kekayaan tidak hanya berlegar pada satu buah saja, sebaliknya melata. Kita perlukan lebih banyak pemimpin dunia dan akhirat".
l
"Pemimpin akhirat Cen tahu - buah yang bertaqwa. Siapa pula pemimpin dunia?".

"Buah yang berilmu lagi dermawan. Untuk menjadi dermawan, kita perlu punya lebihan aset untuk disumbangkan".

"Em... dalam maksudnya Ceri.. ". Cendawan tertawa lagi sambil mindanya menerawang memikirkan sesuatu.

No comments: