Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, March 20

Tazkiratul Maut I





14 orang pelajar duduk di atas kerusi biru yang membentuk bulatan sederhana besar. Suasana senyap-sunyi. Tiada sepatah suara kecuali bunyi desiran alat penghawa dingin dengan suhu 18 darjah celcius.



Suara 1: Bayangkan kita semuanya bukan di alam nyata. Malam tadi kita tertidur. Alih-alih sudah berada di alam lain. Ya.. sekarang kita sudah berada di alam lain. Nyawa kita baru saja di cabut...



Suasana senyap. Masing-masing memandang antara satu sama lain.



Suara 2: Jenazah kita sedang dimandikan. Terbaring kaku di atas jubin putih, pelantar khas mandian mayat di masjid UKM. Rakan sebilik bergegas mengemaskan barang-barang kita di kolej. Agak-agaknya, ada tak dia terdetik tanpa senghaja dalam hati:



"Ya Rabbi, pengotornya kawan aku ni...".




*Ops! Mati adalah realiti... sudah bersedia?







No comments: