Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, February 21

Sayur Campur Perisa Sarsi

Memasak sememangnya suatu aktiviti yang menyeronokkan apabila kita mempunyai peralatan memasak yang lengkap dan bahan yang mencukupi. Sesekali pulang ke kampung, lain pula yang terjadi. Kordial sarsi Jalen disangka kicap manis. Botolnya serupa, labelnya sahaja yang berbeza. Sudahnya resepi baru terhasil - sayur campur perisa sarsi! Mahu tahu rasa dan aromanya? Hm... cubalah sendiri :).





Salah sendiri yang kurang prihatin. Mujurlah cuma sarsi dan bukannya bahan lain. Apapun, untuk mengelakkan kekeliruan, ada baiknya pengilang/pengeluar mewujudkan kelainan terutamanya dalam corak pembungkusan produk-produk berlainan. Adakalanya, kita akan mendapati botol racun dan botol minuman mempunyai rupa yang seakan-akan sama.



Kesilapan ini mengingatkan saya pada kes-kes keracunan akibat sediaan-sediaan bahan di rumah seperti bahan peluntur, sabun, minyak tanah dan alat kosmetik. Rumah yang dijadikan tempat untuk berlindung boleh bertukar sebaliknya jika kita tidak berhati-hati. Itupun, kita belum mengambil kira kes-kes kemalangan domestik dan keracunan makanan di rumah yang meragut sekitar 4000 nyawa kanak-kanak setahun.


Akhir kata, selamat menyediakan hidangan berkhasiat untuk seisi keluarga dan... berhati-hatilah semasa di dapur! :)

No comments: