Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Saturday, February 2

Muharam & Tazkiratul Maut

Muharam

Bulan ini bulan mulia. Tanggal 1 Muharam, para Muhajirin yang tebal imannya berhijrah merentas padang pasir sejauh 320 km dari Kota Mekah ke bumi Madinatul Munawarah. Pelan tindakan strategik yang cukup terancang ini menjadi titik permulaan kepesatan pembangunan peradaban murni di seluruh dunia bersesuaian dengan fitrah Islam sebagai rahmat sarwa jagat (rahmatal lil a'lamin). Detik inilah yang menjadi asas permulaan takwim hijrah pada tahun 622 Masihi. Detik ini jualah yang turut melakar sejarah sebagai salah satu daripada hubungan diplomatik bertunjangkan iman yang paling berjaya di dunia.


Penasihat Bisu

Setiap kita mempunyai dua penasihat tetap. Satu memberi nasihat dengan kalam. Satu lagi menasihat tanpa suara. Penasihat pertama adalah al-Quran dan penasihat kedua adalah detik kematian.

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.

Bulan Muharam yang mulia ini, penasihat kedua memainkan peranannya dengan baik. Rentetan kematian demi kematian meninggalkan iktibar dan keinsafan kepada individu yang bersedia untuk mengambil peringatan. Selembar al-Fatehah buat mereka telah kembali ke rahmatullah. Antaranya:



  • Datuk Megat Junid Megat Ayub, Bekas Menteri Dalam Negeri
  • Prof. Madya Dr. Aminudin Mohd Yusof, Pakar Psikologi UKM
  • Datuk Ishak Baharom, Bekas Mufti Negeri Selangor
  • Lolo' atau Rosli Khamis, Penggiat seni tanah air kelahiran Singapura
  • Bapak Suharto, Bekas Presiden Indonesia


Meskipun berbeza agama, keturunan dan geografi, kematian tetap memberikan impak yang mendalam terutamanya bagi yang mengenali individu ini secara dekat.

  • S.Krisnasamy, ADUN Tenggaroh
  • Heath Ledger, Pelakon Hollywood kelahiran Australia
  • Gordon B. Hinckley, Presiden dan ketua agama Kristian Mormon
  • Sir Edmund Hillary, Pendaki pertama puncak Gunung Everest


Apapun, setiap yang bernafas pasti merasai mati. Persoalannya, bersediakan kita untuk mati atau menghadapi kematian insan yang disayangi atau mempunyai hubungan signifikan dalam hidup kita pada bila-bila masa sahaja?

No comments: