Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Sunday, March 14

Membangun Pribadi Terpuji


Berkawan dengan teman yang baik bagai berkawan dengan penjual minyak wangi. Keharumannya turut terpalit kepada temannya yang lain. Sebaliknya, berkawan dengan teman yang jahat diibaratkan seperti berkawan dengan tukang besi. Sesekali api terpercik membakar tubuh. Pendapat tersebut ada benarnya kerana keperibadian manusia juga sangat dipengaruhi oleh proses sosialisasi. Justeru, pemilihan teman yang baik adalah penting dalam usaha membangun peribadi terpuji.


Terdapat pelbagai ciri teman yang baik.


Antaranya, saya tertarik dengan pandangan seorang profesor dalam subjek Pembangunan dari Perspektif Islam yang saya ikuti lama dulu.


"Cari rakan yang sebegini sifatnya:


1. apabila kamu memandangnya, kamu ingat akan Allah.

2. apabila bersamanya, ilmu kamu bertambah.

3. apabila kamu bergaul dengannya, akhlaknya mengingatkanmu akan ahli syurga".



Alhamdulillah, saya temui ramai teman yang sebegini sifatnya. Semoga populasi manusia yang berkualiti, trampil dan terpuji sentiasa bertambah dari masa ke semasa... bersesuaian dengan risalah Islam sebagai pembawa rahmat ke seluruh jagatraya.








No comments: