Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, October 30

Makan sedap-sedap...




Ada satu mutiara hikmah dari seorang senior saya di UPM yang masih saya ingat hingga kini. Menurutnya ia dari Lukmanul Hakim. Bagaimanapun saya tidak pasti kerana belum menemui sebarang dokumentasi kata-kata ini dalam karya yang autentik atau credible. Ayatnya berbunyi begini:


Makan sedap-sedap, buat rumah banyak-banyak dan kahwin banyak kali.


Makan sedap-sedap bermaksud.. makan apabila lapar. Bila benar-benar lapar, makanan 'biasa-biasa' saja pun akan terasa enak. Begitu juga sebaliknya.


Buat rumah banyak-banyak bermaksud... menjalinkan ukhuwah dan persahabatan yang akrab dengan ramai orang. Oleh itu kita akan saling menziarahi antara satu sama lain seolahnya mempunyai rumah yang banyak.


Kahwin banyak kali? Oh! Yang ini saya tinggalkan kepada saudara untuk main fikir-fikir :)



1 comment:

farihan idris said...

makan sedap-sedap.
agaknya macam mana org susah yg tak mmpu makan tu kn.
teringin pada makanan sedap.