Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Tuesday, January 27

Kupu-kupu

Ketika sedang asyik membuat persiapan kenduri kesyukuran, riuh-rendah 'kanak-kanak riang' meminta saya turun untuk mengambil gambar rama-rama. Hadirnya ketika masyarakat Cina meraikan kehadiran tahun baru - tahun lembu.
k
Rama-rama atau kupu-kupu sememangnya dekat dengan masyarakat Melayu. Ianya seringkali dikaitkan dengan kecantikan yang bersifat rapuh dan tidak kekal.
l
Bagi saya, rama-rama ibarat manusia yang telah menang dalam perjuangannya. Seorang teman yang kini pensyarah di sebuah IPTS pernah berkata - seorang motivator yang baik adalah manusia yang telah melalui kehidupan ataupun peristiwa yang sukar dan berjaya mengatasinya. Lebih sukar dan rumit kesukaran tersebut, lebih hebat keupayaannya untuk meniupkan motivasi kepada orang lain. Dan saya kira, dialah antara orangnya.
k
Kehidupannya berliku-liku. Bapanya meninggal dunia saat usianya masih terlalu kecil. Ketika mengikuti pengajian matrikulasi, dia terlibat dalam kemalangan yang meragut nyawa ibunya dan mengakibatkan dia koma. Tidak cukup dengan itu, ia disusuli pula oleh kematian kakaknya dan perebutan harta dalam keluarga. Kemudian disusuli pula dengan kesukaran dan cabaran getir yang dihadapinya ketika berusaha menyempurnakan ijazah sarjananya. Itu belum lagi menyentuh soal cinta, pergolakan jiwa dan perasaannya.
k
Terus-terang saya mengagumi kekuatan jiwanya dalam menghadapi ujian yang saling bertimpa. Dari seorang anak bungsu yang dimanjakan oleh ibunya, dia perlu menjadi matang dan bijaksana dengan segera untuk menangani segala yang terhampar di hadapannya. Kini, dia berjaya merealisasikan impiannya dan semoga dia terus berjaya mencapai segala cita-cita murninya yang dikendung dengan cucuran keringat dan air mata yang tak sempat menyurut.
l
Setelah bertahun-tahun, teman saya ditarbiah dalam kepompongnya dan kini akhirnya dia berjaya terbang, menjadi rama-rama yang simetri dan mempesona. Pastinya di luar sana, ramai yang sedang diuji dan ada jua yang masih berada di dalam kepompongnya. Percayalah, insya-Allah dengan izin Allah, saudara akan keluar jua dari kepompong dan berjaya seperti teman saya ini dan ketika itu saudara mungkin antara motivator yang terbaik di Malaysia. :)

No comments: