Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Monday, August 4

Kepulangan vs Warisan




"Prof Hassan Langgulung meninggal dunia pagi Jumaat".


Berita yang baru diterima Ceri dari Kak Melati bagaikan mimpi. Dalam perjalanan ke Gombak dua minggu sudah, Kak Sireh memintanya menggugurkan subjek "Theories of Motivation" kerana cuma dia satu-satunya makhluk yang mendaftar subjek berkenaan. Masih terbayang diminda Ceri saat beliau mengangguk sambil tersenyum sebagai respon kepada permintaannya : "Hope to see you next semester, Prof". Ternyata, tumbuhan sepertinya hanya mampu merancang. Keputusan mutlak pastinya di tangan Allah Azza Wajalla.


"Ya Makka... Ya Makka..". SMS Langsat terpapar di skrin telefon epal hijaunya. "Selamat malam. Jangan lupa baca doa sebelum tidur". Ceri tersenyum lalu membalas dengan dua persoalan mudah:


"Mungkinkah hari ini Isyak kita yang terakhir dan saat kita kembali, apakah yang kita tinggalkan untuk generasi mendatang?".


No comments: