Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Thursday, May 29

Anak-anak Yang Terbuang


Mereka sungguh comel dan keletah. Telatah mereka aneka ragam dan menghiburkan: Lili yang kuat bertanya itu dan ini, Nini yang suka melompat-lompat dan ketawa riang, Kimi yang suka menjadi pemerhati, Hani yang peramah dan tidur pulas setelah perutnya buncit dengan susu, Bibi yang suka bermain lat tali lat dan Gigi yang suka berdiri dalam katil bayi dengan muka yang serius. Tidak ketinggalan juga Dina yang kuat menangis minta didukung setiap kali menerima pelawat. Seperti juga kanak-kanak lain, mereka dahagakan perhatian, pendidikan dan kasih sayang.

Siapakah mereka ini? Apa salah mereka dan wajarkah mereka dipersalahkan dalam usia yang terlalu mentah dan naif ini? Perlukan kita menafikan hak mereka sebagai warganegara Malaysia? Mampukah mereka menyumbang sesuatu kepada negara dan bagaimana? Apakah yang wajar kita lakukan agar tragedi yang menimpa mereka tidak berulang semula?

Persoalan demi persoalan datang bertali arus. Individu yang bijaksana pasti dapat menjawabnya dengan baik.

No comments: