Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Friday, October 2

Taman Dakwah




"Adik-adik yang terlibat dalam jemaah Islam tidak harus dibiarkan bertelagah kerana perbezaan pendekatan dan metodologi dalam mengembangkan Islam. Dan lebih tidak wajar menggunakan landasan hadis bahawa di akhir zaman akan terdapat 73 kumpulan manusia yang memperjuangkan Islam. Yang Allah terima hanya satu sahaja.


Aku lebih suka menggambarkan organisasi dakwah itu sebagai sebuah taman bunga yang penuh dengan pohon-pohon dan bunga beraneka warna. Ada bunga yang harum dan ada bunga yang indah warnanya. Keindahan bunga dan warna memberikan keceriaan pada sekitarnya. Jika ada bunga ros yang wangi dan berduri, janganlah duri itu sampai mengganggu bunga-bunga yang lain. Duri-duri itu harus digunakan untuk melindungi taman tersebut dari unsur-unsur luar.


Sekiranya analogi ini diikuti, jemaah Islam tidak akan cuba membuat perbandingan siapa yang lebih baik dan siapa yang tidak. Hakikatnya, jemaah Islam dikendalikan oleh manusia. ALLAH tidak memberikan manusia dengan semua potensi yang terbaik. Malah, sifat manusia mestilah memiliki kesalingan tinggi untuk melengkapi dan mengungguli supaya taman dakwah kelihatan indah dan sentiasa menjadi rujukan umat manusia"


~Prof. Dr. Sidek Baba~



Nota:


1. Rujukan: Sidek Baba, 2007. Seteguh Tekad. Shah Alam: Alaf 21


2. Yang paling mulia di sisi Allah adalah yang paling bertaqwa.

No comments: