Semua catatan yang tidak dinyatakan sumber/rujukannya adalah pandangan pribadi dan cetusan pengendali blog ini. Pembaca dibenarkan membuat salinan (copy paste), mencetak atau menyebarkannya di laman maya dengan memberikan kredit kepada blog ini: ©http://7kilas.blogspot.com. Sebarang percetakan bagi tujuan kormesial pula perlu mendapat kebenaran bertulis daripada pengendali blog.


Wednesday, October 21

Berlari Dalam Peduli






Berlari... teruslah berlari. Berlari penuh strategi. Berlari... dalam peduli.



Fokus. Utamakan yang utama. Sempurnakan yang wajib. Perbanyakkan yang sunat. Jauhi yang makruh. Tinggalkan yang haram.



Rancang masa sebaiknya dan laksanakan dengan sempurna. Berikan sedikit keanjalan supaya tidak terlalu tertekan.



Usah bertangguh. Lakukan sekarang juga. Ramai orang terpedaya dengan masa lapangnya sehingga ia terbiar sia-sia. Sempurnakan segala misi... tunaikan segala janji.



Kenali diri. Mantapkan kekuatan sedia ada, perbaiki kelemahan dan kenalpasti bakat yang terpendam. Manfaatkan setiap kelebihan. Sentiasa perbaiki diri dan keadaan.



Lakukan apa jua dengan cara yang terbaik. Bukan untuk bersaing dengan sesiapa, apatah lagi memburu populariti, status mahupun kuasa. Itu jihad kita. Memberi yang terbaik dalam apa jua.



Campakkan kedengkian meski sezarah. Doakan kejayaan orang lain dan berikan sokongan yang tulus. Harapkan kebaikan bagi mereka sebagaimana kita mengharapkan kebaikan bagi diri kita sendiri.



Hubungkan tali ukhuwah meski dengan sebaris ucapan lewat sms dan emel.. walau cuma sekali dalam setahun. Ketepikan malu yang tidak bertempat dan bina persaudaraan yang tulus - kerana Allah. Penuhi undangan dan ziarah menziarahi saat berkesempatan. Tebarkan salam. Maniskan senyuman. Jalinkan persahabatan hingga ke pintu syurga.



Berlari dan teruslah berlari. Berlari penuh strategi. Berlari dalam peduli. Masa yang diperuntukkan bakal tamat... pastikan kita tiba ke destinasi terakhir sebelum wisel berbunyi... preeettt !!!




No comments: